Adv

Tuesday, February 10, 2015

Danish Ilham's 1st Foods!

Siape yg tak excited nak bg makan kat anak. Aku & suami pun xsabar nak bagi anak makan. Lebih2 lg bile Danish Ilham dah start keluar air liur, dok menggigit2, asyik pandang semacam bile tengok orang makan.. Zaman mak aku dulu, bagi anak makan mase umur 4 bulan. Terus bagi makan bubur nasi. Aku pun xtau menahu pasal ilmu nak bg anak makan nih. 

Sampailah ade sekali tu kawan aku invite aku masuk group Facebook - My Baby Homemade SolidFood. Mase tu barulah aku tau pasal penyediaan puri la, homemade finger food la.. Dan banyak lagi. Aku ingat main balun bagi ape2. Aku jenis sempoi. Taklah terlalu rigid sangat. Tapi, aku pegang prinsip ni: Selagi anak kecik, kite boleh control ape yg anak kite makan. Kite boleh bagi die makanan yg terbaik (sayur, buah, tanpa garam, tanpa gula, tanpa perisa), sebab bayi akan terima je ape2 makanan yg kite bagi. Mase ni la kite nak biase2kan makan sayur & buah. Nanti mase anak2 kite dah besar, dah boleh memilih makanan, dah boleh beli makanan sendiri..  Mase tu, kite nak control pun xboleh. Cara paling mudah, bagi makan Nestum kpd anak. Aku pun suke cara mudah dan senang ni. Tetapi untuk bayi yg berusia 6 bulan, tak elok kalau kite bagi makanan yang telah diproses, makanan segera, bergaram, bergula dan makanan berperisa tiruan. Kalau boleh elak, elak la ye. 

Sebagai guideline




Sekarang dah mudah, sebab dah tau care mudah sediakan makanan anak. Siap boleh buat stok berbulan. Seperti yang aku rujuk dalam group / article, aku mulakan bagi baby dengan puri buah dan sayur dahulu. Biarlah manisnya semulajadi. Bukan gula tambahan. Klau kecik2, dah biasa mkn makanan sedap, manis, masin, takut dah besar nanti jd picky eater. 

Aku mulakan bagi baby makan puri epal. Mase tu baby baru umur 5 bulan setengah. Daddy excited pegi beli perkakas2 nak buat puri. Terus buat, bg baby makan. Mmg die suke sangat. Lambat suap sikit je, nak marah. Seminggu dua tu just bagi puri epal je. Tu pun sekali sehari je kat rumah. Tak bagi di taska lg. Lepas 6 bulan lebih barulah buat stok lebih sikit dan pelbagaikan makanan. Tp masih puri. Cume kali ni bagi puri carrot, green beans dan pear. 

1st trial buat puri epal untuk Danish Ilham. Bekas beli kat Daiso je. RM5.00

Tak sabar betul... Siap boleh tak cukup lagi.. Mase nih 5 bulan setengah



Masalah Danish Ilham ni, dah pandai jugak memilih. Tak nak makan carrot & green beans. Mungkin sbb texture die agak x creamy. Aku mungkin xkukus lame. Last2 campur sikit dgn epal dlm carrot dan green beans. Sepatutnye try bagi sayur dulu.. Barulah die xtolak makan sayur..huhu.. Lepas ni kene bagi lagi try makan sayur.. Sampai die nak.. 

Epal dan carrot aku kukus pakai pengukus elektrik je..


Ni masa mule2 nak belajar buat stok untuk seminggu. Bagi kat nursery je. 2 bekas untuk 2 kali makan. Malam, aku tak bagi makan dah.

Bercerita pasal green beans, atau terjemahan yang aku tau, kacang hijau. Aku pun dah confused. Takkan nak bagi baby makan kacang hijau yang kite dok buat bubur kacang tu?? Google punye google, baru aku tau, green beans atau dikenali sebagai french beans adalah kacang buncis. Adooii.. Mommy fail lah bab membeli2 sayur nih.. Nasib baiklah kat Tesco ade tulis "French Beans". hahaha. Kalau kat pasar, mau kene marah dengan makcik penjual sayur. "Aih?? kacang buncis pun tak kenal???".

Cara nak simpan puri pun same jugak dengan simpan breastmilk. Boleh bekukan dan simpan utk tempoh yg lame. Baru2 ni ade pegi supermarket konon2 nak beli butternut squash (xtau dlm bahasa melayu ape) dgn keledek (sweet potato). Butternut squash harge dlm RM20.00++ sebijik. Lepas tu cari keledek. Tengok2 ade lebih 6 jenis keledek.. Aku dah x ingat ape 6 jenis tu, antaranya japanese sweet potato. Aku dgn husband dah pening. Takde ke keledek biase je!? Tak pun tulis "KELEDEK / SWEET POTATO" je?. Klau aku, selalu membeli ikut label je. Tanye husband aku sebab die lebih pandai bab buah2an dan sayur2an ni. Sekali, die pun xsure. Last2 tak beli..haha. Lepas ni tak tau lah nak prepare menu ape plak.

Ni stok untuk 2-3 minggu jugak. Puri epal, kacang buncis, carrot dan pear. Ade yang dah campur2, ada yang beli. Ni gambar sebelum aku simpan dalam freezer. Kalau simpan dalam freezer, boleh tahan 3 bulan. Kalau esok nak hantar ke nursery, malam ni, aku dah defrostkkan puri dalam fridge. Esoknya, bagi cikgu nursery dalam cooler bag sekali dengan susu badan.


Anak tak rilek2 je. Mak yang beriya. Beli sudu kapal terbang.. Konon2 nak menggalakkan anak makan. Anak aku nih, bagilah sudu ape pun, die makan saje..hihi

Storage ni aku beli untuk simpan stok dan terus bagi kat cikgu. Kalau makan dua kali, aku bagi lah 2 bekas. Tapi sementara ni aku pakai bekas dadih dulu.. saje nak abiskan stok. Dah buang semua, baru aku pakai bekas nih..

Bekas ni beli saje2. Best sebab senang nak keluarkan puri yang beku. letak dalam mangkuk. Fungsi same je dgn mane2 storage. Kadang2 aku bawak bile travel. Baby makan dari dalam bekas tu.

Bile travel, aku beli makanan bayi dlm botol je.. Brand Heinz. Takde pengawet, perisa tiruan, pewarna, gula dan garam. Kalau nak yg organic pun ade. Kalau nak beli makanan bayi melalui online pun boleh di Baby Eats by Justlixa (Ade Facebook page, Blogspot dan Instagram).

Makanan yang aku beli masa travel baru-baru ni. Satu botol boleh pakai untuk 2x makan. Untuk Ilham, sehari jelah. Kalau dah sekali bukak, boleh tahan 48 jam je. Lepas tu dah kene buang.

Makanan baby dalam botol tu, aku tuang separuh dalam bekas nih. Jangan bagi baby makan terus dari botol. Sebab kalau tak abis, dah kene buang. Ade bakteria dari air liur baby tu. #Tapi kdgn2 mommy main tipu. Baby tak suke makan sangat zucchini & peas. Mommy simpan balik. (Makan terus dari botol) Esoknya, campur dgn epal kasi baby perabis..haha

Kadang2 malas nak letak bip. Sebab kain, nanti kene selalu basuh. Lupe nak beli bip plastik plak tu. Aku letak tisu je..hihi..

Dah ready sangat nak makan nih!

Puri carrot + epal. Berak pun kaler oren..hihihi


Mase Ilham umur 6 bulan lebih aku baru perasan die dah ade 2 batang gigi bawah. Sekarang makin kerap die terliur bile tengok org makan. Aku beli Heinz Teething Rusks. No added colours, no added sugar, no artificial flavours, no preservatives. Aku suke beli Heinz sebab variety dan senang nak cari walaupun travel oversea.



Daddy belikan teething rusks ni untuk travel. Tapi mase hari minggu hari tu, Ilham sibuk dtg ke meja makan, tengok semacam orang makan. (Datang dengan  walker die..). Last2 bagi die try makan. Mule2 berkerut. Tapi duk berulang2 gigit. Leka betul die.. Sampai comot..hihihi..

Mase ni dah try buat puri betik dan bubur nasi campur ayam (masak bubur + ayam + carrot dan blend). Banyak jugaklah stok aku buat.. Dah beku, simpan dlm tupperware. Konon2 utk sebulan. Ade puri frozen apple, betik, carrot dan bubur nasi.

Lepas nih, mungkin nak try bubur nasi plak. Mungkin brokoli. Labu ke.. Tengoklah mcm mane nanti. Nanti beriya2 merancang, resepi siap, sekali nak pegi supermarket takde jual plak. huhuhu.. Tetapi anakku yang tersayang ni tetap kene diajar suke makan sayur. Jgn jadi macam mommy die..hihihi..


7 comments:

  1. Sis sya nak tanye cikit..heinz botol tu boleh beli bnyk ke?sebb sis ckp skali bukk ×2 mkn..kannn..takkn tiap2 hari sya kne beli huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terpulang kalau nak beli banyak.. Mmg lebih kurang untuk 2x makan.. Sekali dah bukak, tak boleh tahan lame

      Delete
  2. storage color2 tu beli dekat mana ye sis.

    ReplyDelete
  3. storage color2 tu beli dekat mana ye sis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mn2 kedai baby ade jual.. dalam RM18/8 bekas. Tp saya beli kat onebabyworld.com & fabolousmom.com

      Delete
  4. Bagi makan terus ke? Tuang sikit dalam mangkuk terus suap ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heinz tu makan terus. Kalau anak jenis makan sikit, tuang dlm mangkuk lain.

      Delete