Adv

Wednesday, June 11, 2014

Columbia Asia Hospital Puchong - 6th check up & Birthday Celebration for Daddy

Ni gambar sebelum pegi check up, sempat bermanja dengan anak kawan aku. Mcm tau2 je ade baby boy dlm perut aku. Bukan main manje budak nih.. Mase ni aku 30 minggu.
Hari ni 30 Mei 2014, check up kali ke 6.. Hari ni makan banyak sikit sbb kat ofis ade buat makan-makan. Lepas husband balik dari solat Jumaat terus ke hospital. Kali ni, minum air banyak sikit dan bawak bekal air siap-siap sbb tak nak jadi mcm dulu, susah nak buang air kecil. Dah awal2, buat urine test, jumpe doktor plak yang lambat.. haish.. Lame gak tunggu sbb ade patient yang dok keluar masuk dari bilik doktor. Ape pasal ntah. Timbang2 berat naik lagi 3 kilogram. Aduhhh.. ape nak jawab dengan doktor & husband aku lepas nih. Husband dah jeling2, sibuk tanye berapa berat naik bulan ni.

Masuk je bilik doktor, doktor kate "ha... naik 3 kilogram, mak die banyak makan nih...". Aku sengih je. Lepas tu terus scan. Doktor kate kepala dah ke bawah, so katenye bukan breach. Tp anytime die boleh berubah. Doktor duk ukur2, aku pun tak pay attention sangat sbb dok perhati baby.. Rindu dengan baby, dah lame tak jenguk die..hihi.. Doktor nak scan muke, tp muka baby melekap ke plasenta plak. So tak berape jelas. Last month punye scan lagi nampak jelas muke baby. Kali ni, nampak sikit je.. Muke baby monyok jee..mcm tengah tido. Kat luar tadi kemain menendang die! Spot the double chin! hahaha.. Geram aku tengok. Lepas tu doktor kate, ade lagi satu check up pada 20 Jun 2014 dan selepas tu doktor akan arrangekan check up setiap 2 minggu. Eeii.. dah start takut!

Abis scan, doktor suruh aku pegi cucuk kancing gigi (ATT - Anti Tetanus Toxoid). Kate orang selalu dah kene cucuk selepas 28 minggu kehamilan. Nak citer sikit pasal injection kancing gigi ni, dulu-dulu suntikan ni compulsory sbb orang dulu-dulu kebanyakan beranak di rumah, dalam kereta, atau di mana-mana. So kenelah inject kancing gigi nih bagi mengelakkan jangkitan kuman akibat persekitaran yang kurang bersih atau penggunaan peralatan yang tidak disteril. Zaman sekarang, ibu-ibu yang hamil boleh diberi pilihan untuk tak ambil suntikan kancing gigi sebab kebanyakannya bersalin di hospital di mana persekitaran dan penggunaan peralatan yang bersih. Tetapi, better ambil je la suntikan kancing gigi tak kire kat mane kite bersalin. Bukan mahal pun. Nak2 kalau kat GH dapat free. Kat hospital/klinik swasta pun dalam RM10-15 je. Tak rugi kalau ambil. Kene plak kat hospital pun kite kadang2 meragui kebersihan persekitaran dan peralatan yang digunakan.

Aku ni dah lah penakut nak cucuk2 nih. Amik darah dulu tak rase ape2. Tp inject kancing gigi nih, sakit plak rasenye. Doktor yang inject tu dah kasi warning. Kalau ade allergy kepada apa2 ubat, kene bagitau awal2. Dalam 2-3 hari ni, normal kalau rase sengal2 kat tangan atau tak berape sihat.

Tetibe ade kos untuk nursing procedure. Dah balik baru perasan.. huhu.. Tak tau plak amende tu.
Nak tanye balik pulak..


Balik dari hospital, kami laki bini singgah plak pegi Paradigm Mall, sambung melantak plak kat sane..hihi.. Mane tak nye mommy gemuuukk.. huhuhu..

Mmg tengah mengidam nak makan nachos.. Catat rekod dalam sejarah, kami makan licin!

Aku celebrate birthday husband aku pada 5 Jun 2014. Gigih sungguh aku keluar rumah, pegi Putrajaya, ambik brownies yang aku tempah, beli makanan untuk birthday party, collect kek dari Baskin Robbins dan beli balloon. Sakit jugaklah kaki hari tu sbb dok keluar satu hari. Saje bagi husband rehat duduk rumah sempena birthday die. Selalu die yang buat macam2. Aku sekeluarga buat surprise birthday party utk die dan ade lah mkn2 skit.

Dinner berdua dulu @ his favourite restaurant Bumbu Bali

Bukan utk birthday boy.. Aku yg sbnarnye terlebih excited nak balloon..hihihi



Ice cream favourite my husband ~ Jamoca Almond Fudge





32 weeks!




Mase weekend, sambung lg berdating berdua. Tengok wayang & lepak minum









No comments:

Post a Comment