Adv

Sunday, June 15, 2014

Baby room makeover!

Antara aktiviti yang paling menyeronokkan bagi para ibu adalah menghias bilik baby. Terutama sekali bagi yang pertama kali menjadi ibu. Beriya eh ade bilik baby.. Walaupun pada hakikatnya, bayi akan tidur bersama dengan maknya dalam master bedroom, tp bilik baby tetap ade..hihi.. Asal2nye rumah kami ade 1 master bedroom dan 2 guest room, tp kami jadikan salah satu guest room tu bilik baby. Bak kate husband aku, tempat lain tak berape bersih tak pe, yang penting bilik baby kene ade dan mestilah tempat yang paling bersih. Maklumlah, rumah aku ni cepat berhabuk dan agak jarang vacuum rumah.

First sekali husband aku pasang rak bentuk zirafah. Fungsinye aku pun tak pasti nak letak ape, tapi sebab comel sangat, aku beli..hihi. Bolehlah letak je barang2 baby. Itu bisa diatur.

Lepas tu, kami hias dinding dengan frame2 gambar yang dah bertahun tertunggak tak bergantung. Frame2 tu aku beli custom made dari DY Wall Deco. Kami just beli untuk letak gambar2 kami travel. Tp menyesal jugak beli dulu2, sbb sekarang gambar2 travel kami lagi banyak yang menarik..hihi.. Kalau tak, boleh letak gambar pegi Europe ke, Korea ke, Japan ke.. Tak pelah, dah beli, gantung je la.. dari menyemak dalam stor.


Selain tu, kami pasang changing table yang kami beli dari Ikea. Senang je pasang die, sekejap je dah siap.. Lepas siap pasang changing table, husband aku terlebih excited plak nak letak alas. Beriya-iyalah die mengepam alas changing table tu.  Alas changing table tu mcm pelampung, kat tepi2 die kene pam dan akan jadi mengelembung supaya baby tak terhantuk / cedera kene tepi meja dan didalamnya ada span.


Ni rupe changing table yang dah siap pasang

Kerja-kerja mengepam sedang dilakukan

Ni dah siap pam..

Nak selesa lagi, boleh letak sarung die.. Material diperbuat daripada kain kapas (mcm towel), so lepas baby dah mandi, boleh letak kat situ.. Senang nak keringkan baby. Tak nak letak sarung pun ok, sebab kalau baby terkencing, alasnye senang basuh.

Sarung ni aku beli di Ikea RM19.00/2 pcs. Dua2 kaler putih dan ade corak heartshape kaler biru & lagi satu kaler merah
Sekarang tinggal nak vacuum, mop, buang habuk dan letak Foam Alphabets Mat! (my favourite part!). Asalnye, aku nak letak lampu dan wall sticker yang colourful untuk hias bilik baby, tapi husband tak bagi sebab crowded dan over sangat katenye. Sok2 anak dah besar, satu hal nak tanggalkan wall sticker plak..hihi.. Masuk je 8 bulan lebih aku dah start packing barang2 baby & barang2 sendiri. Ms tu bilik baby dah kosong sbb semua dah packing untuk bawak balik berpantang di rumah mak. Ms ni lah aku semangat nak pasang Foam Alphabets Mat!

Barang2 baby semua dah packing nak bawak balik kampung. So, senang la sikit nak kemas bilik. Ni just permulaan. Kate husband aku, tunggu aku cuti pantang, die akan buat final touch untuk bilik baby.. Ambooi.

Bilik baby buat simple2 sudah lah.. biar tak banyak barang, luas dan bersih..hihi.. Kang banyak2 barang, buat kumpul habuk je.

No comments:

Post a Comment