Adv

Tuesday, January 14, 2014

Persediaan di awal kehamilan

Pada hari yang sama aku scan baby for the first time, terus aku tanye kawan-kawan, nak beli VITAMIN ape? nak beli susu ape? Malam tu jugak aku & suami keluar pegi cari Obimin dengan susu Anmum. Aku beli Obimin Pluz. Agak mahal sikit dengan Obimin biasa. Ade jugak aku google pasal Obimin Pluz ni, katenye dah diharamkan di Singapore dan boleh menyebabkan kanser. Tapi tak pasti tu cerita tahun bile. Aku check dengan doktor, doktor pun tak kate ape, diluluskan oleh KKM, maka aku percayalah dengan seadanya. Kadang2 lagi banyak kite membaca blog2 / artikel2 bebas ni, macam2 bende yang tak boleh, bahaya, end up tak jadi plak nnti. Ade pulak makcik2 yang kate, jgn makan vitamin2 ni nanti anak membesar dalam perut. Tu pun satu mengarut jugak. Kalau anak cepat besar, baik aku terus telan sebotol sehari, boleh terus beranak..hihihi.. Vitamin ni bagi aku bagus untuk ibu mengandung sebab, apa yang kite makan selalu tak cukup khasiatnye. Sebagai makanan tambahan, cukuplah vitamin2 yang diperlukan oleh mak dan bayi. Kebetulan kat rumah aku ade pil minyak ikan Scott's, vitamin C Shaklee (Sustained Release Vita-C Plus) dan lebih2 acid folic yang doktor bagi. So aku makan je semua. Saje nak habiskan stok.


Pastu kami beli SUSU Anmum pulak. Ade perisa coklat dan mangga. Tak pasti nak pilih ape. Katenye kalau perisa mangga khas untuk orang yg cepat mual. Tp mcm pelik je susu mangga. Last2 aku beli perisa coklat. Sedap! kalau minum tutup hidung la..hihihi.. bau susu die sangat kuat. Kalau tak kuatkan semangat mmg nak termuntah. Tapi demi anakku yang tersayang aku gigihkan minum. Aku beli 2 kotak besar, cukup minum untuk sebulan. Coklat aku penah beli, mangga pun aku telan jugak.


Setakat ni, dalam sehari skali je la aku muntah. Tu pun kadang2 kalau perut penuh. Aku tak suke sangat ikutkan perasaan nak muntah. Takut dehydrated dan xelok untuk usus. Bile pening2 je, aku bawak2 baring ataupun makan asam sikit2. Asam pun aku xslalu sangat makan sbb asam jeruk ni banyak pewarna dan pengawet. Waaahh.. Sungguh healthy conscious aku sekarang!


Beberapa minggu yang lepas, kami pegi Empire Shopping Gallery, makan2 kat situ. On the way balik, suami singgah kedai newpaper skejap. Aku pelik kenape die kedai newspaper? Nak beli newspaper, dah petang sangat dah. Rupa-rupanya die beli Majalah Pa&Ma.. Aku sendiri pun tak terfikir nak beli majalah atau apa2 BAHAN BACAAN berkenaan dengan pregnancy nih. Sebab aku fikir, setakat dalam blog, website, artikel dalam internet sudah memadai. Tapi bile aku baca majalah tu, aku rase berguna jugak. Kebetulan plak isu bulan ni banyak cerita pasal awal2 kehamilan, persediaan kehamilan, masalah menyusukan bayi dan banyak lagi. Paling best, ruangan FB/Twitter yang ibu2 semua kongsi pengalaman/masalah diorg. Terima Kasihlah kepada suami sbb belikan buku nih. Padahal, bini die buat tak kisah pun nak beli ke tak..huhu..

SENAMAN HARIAN aku, aku teruskan seperti biase. Cume kurang heavy lifting. Pilates, yoga dan main ping pong mmg hobi aku. Mule2 stop tp dah lame2 ketagih plak nak main lg. So sekarang ni masih lg main ping pong. Ade juga aku bace, mase mengandung ni bagus juga kalau bersukan. Tambah stamina dan tenaga. Tapi kalau sesetengah wanita yg mengalami masalah rahim tak kuat, mmg tak digalakkan la terlalu aktif. Berisiko tinggi.

Kalau nak tau tips untuk bersenam bagi ibu mengandung, boleh tengok - 


Baru2 ni office ade buat fire drill. Diorg semua dah bgtau awal2, untuk ibu2 mengandung dan OKU boleh turun pakai lif kecemasan. Yang lain2 turun tangga mcm biase. Tapi ade decide nak turun tangga je dari tingkat 5. Alhamdulillah semua ok je. Ade jugak pengalaman officemate aku yang terpakse naik tangga kat quarters die 17 tingkat! See.. It's all about courage and stamina. Insya Allah, bile kite kekal aktif, pasti rahim kite pun kuat, bayi dalam kandungan pun aktif. Kalau tak percaya, kite boleh tengok kebanyakan ibu2 yang hamil selepas ade anak2 kecik. Bertenaga tak diorang? Kadang2 bile aku lemah semacam, satu benda pun tak larat nak buat tp bile fikir2 kawan2 yang mengandung dan terpakse jugak uruskan anak2 dan suami mmg menaikkan semangat aku supaya tak nak malas2. Huhu.. (Tapi aku selalu gak tido..hihi)

Muke ceria lepas turun tangga

Real sungguh fire drill nye.. seronok tengok bomba datang


Buat masa ni, aku ade masalah tang PAKAIAN. Sekarang hampir masuk 3 bulan mengandung, baju2 semua masih lagi muat. Cume aku selalu rase lemas pakai jeans dan baju kurung (especially tang kain). Mcm tak boleh bernafas pun ade. Koleksi baju long dress pun tak banyak. Nak beli baju mengandung, awal sangat plak. Nasib baik mak aku ade beli 3 pasang baju long dress untuk pakai kat rumah. At least selesa sikit. Kalau tak, mula la rase lemas, pening, nak muntah, sakit perut, semua laa.. Selalu kawan2 kate, pregnant anak pertama, perut tak nampak sangat. So rase senang la tak perlu beli baju mengandung awal2 ni. Tapi kalau dok pakai baju kurung selalu kang orang kate aku boroi plak..hihihi..

Selain tu, aku semenangnye gile minum COFFEE. Favourite aku minum Nescafe kat rumah dan kalau kat luar, aku suke minum Starbucks. Walaupun sesetengah orang kate orang mengandung boleh ambil caffeine tp dengan sukatan yang sedikit dalam satu hari, tapi aku terpakse berpuasa dengan coffee kesayangan aku. Kadang2 aku suke minum air berkarbonat. Especially bile mual2. Tapi tak elok sebenarnye sbb kandungan gula yang tinggi. Setiap kali aku meroyan nak minum coffee/coke, suami akan cakap, "sayang kat baby kan.. sabar sekejaaap je..". Paling teruk pun, aku akan minum jus buah campur dengan soda. Sekurang2nya, tak manis. Cume ade gas jela..hihi.. (kemaruk nak minum air gas gak).

Masa mula2 pregnant, aku ade masalah SEMBELIT yang tak pernah aku alami. Sampai tahap mcm nak menangis pun ade ms dalam toilet..huhu. Untuk elakkan sembelit, aku selalu banyakkan makan buah-buahan (kebanyakan aku makan pisang), minum air banyak2 dan amalkan makan buah-buahan sebelum makan makanan berat. Kate abah aku untuk melincirkan usus kite (sebelum makanan masuk) dan memudahkan proses penghadaman.

Setiap kali bile aku lemah, mabuk, tak larat, aku muhasabah diri balik.. Kate doktor, itu ciri-ciri orang yg mengandung. Sesetengah orang, ade juga yg lansung tidak mengalami loya & mual tp selalu bleeding. Lain orang, lain dugaannya. So, mommy..kuatkan semangat and enjoy every second of it!!

No comments:

Post a Comment